Konkurs patriotyczny "Ojczyzno Ma". Maj - 12 listopad 2012
- Szczegóły
- Utworzono: czwartek, 22 marzec 2012 18:54
Zapraszamy uczniów klas gimnazjalnych do udziału w konkursie religijno-patriotycznym. Konkurs składa się z dwóch etapów: parafialno-miejskiego (maj 2012) oraz diecezjalno-wojewódzkiego (listopad 2012). W trakcie pierwszego etapu parafialne oddziały AK oraz inne środowiska przystępujące do udziału w inicjatywie, przeprowadzają konkurs w porozumieniu z Komisją Konkursową powołaną przez Zarząd Diecezjalny Akcji Katolickiej. W etapie parafialno-miejskim uczestniczy od kilku do kilkunastu uczestników. W etapie diecezjalno-wojewódzkim uczestniczą laureaci pierwszego etapu konkursu.
karta zgłoszeniowa karta informacyjna
Zakres tematyczny
Uczestnicy konkursu przygotowują się z zakresu historii Polski, Religii, literatury polskiej oraz realioznawstwa polskiego (np. geografia, administracja). Zakres tematyczny odnosi się do podstawy programowej MEN dla gimnazjum. Dodatkowo, pytania z obszaru ?religia? zawierać będą ogólne kwestie odnoszące się do historii i organizacji kościoła w Polsce i w regionie. Poziom trudności pytań w etapie diecezjalno-wojewódzkim będzie wyższy od poziomu pytań z etapu parafialno-miejskiego i, w zależności od uznania członków Komisji Konkursowej, może nieznacznie wybiegać poza zakres tematyczny podany powyżej.
Terminy oraz zasady uczestnictwa w konkursie
Parafialne oddziały Akcji Katolickiej oraz inne środowiska chcące przyłączyć się do inicjatywy informują kapłanów, katechetów, nauczycieli, rodziców i opiekunów z terenu objętego swoją działalnością o konkursie do połowy kwietnia 2012, przekazując im do wiadomości niniejszy dokument. Oddział AK wyznacza koordynatora parafialnego do przeprowadzenia pierwszego etapu konkursu.
Kapłani, katecheci, nauczyciele lub rodzice przekazują pełnomocnikowi parafialnemu deklaracje uczestników konkursu (dostępne na stronie diecezjalnej AK lub u koordynatora - Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. do dnia 27 kwietnia 2012. Pełnomocnik poinformuje rodziców lub opiekunów o terminie i miejscu pierwszego etapu konkursu, który powinien odbyć się w pierwszej połowie maja 2012. Jeżeli jest to uzasadnione organizacyjnie, konkurs może odbyć się w drugiej połowie maja. Pełnomocnik parafialny otrzymuje zestaw pytań od koordynatora konkursu i jest on odpowiedzialny za:
- przeprowadzenie konkursu w swojej parafii/miejscowości,
- sporządzenie protokołu z konkursu,
- przekazanie do koordynatora protokołu z informacją o: trzech osobach, które uzyskały trzy pierwsze miejsca, wraz z ich adresami, adresami szkół oraz danymi i numerami kontaktowymi rodziców/opiekunów.
Na przełomie wrzesień / październik 2012 finaliści (jeden lub trzech z parafii, w zależności od liczby POAK-ów biorących udział w konkursie) otrzymują od koordynatora informację o dacie i miejscu finału. Finał odbędzie się w pierwszej połowie listopada 2012 jako element obchodów święta 11 listopada.
Przebieg pierwszego i drugiego etapu Konkursu
Uczestnicy (od 8 do 12) zajmują wylosowane miejsca i otrzymują po trzy kwadratowe kartoniki. Prowadzący konkurs zadaje pytania uczestnikom w kolejności wg zajmowanych miejsc. Na podanie odpowiedzi daje się 10 sekund. Jeżeli uczestnik nie udzielił poprawnej odpowiedzi, traci jeden kartonik. Osoba, która straciła trzy kartoniki, nie bierze już udziału w konkursie, lecz pozostaje na miejscu.
Kiedy liczba graczy spadnie do trzech, pozostali uczestnicy dołączają do publiczności, a trzej finaliści ponownie otrzymują po trzy kartoniki. Tym razem gracze wyznaczają, kto ma otrzymać następne pytanie. Pierwsze pytanie zadane jest osobie, która w pierwszej turze zachowała najmniej kartoników. Jeżeli więcej niż jedna osoba zachowało identyczną liczbę kartoników, losuje się uczestnika, który odpowie na pierwsze pytanie. Jeżeli udzieli odpowiedzi nieprawidłowej, traci kartonik, a kolejne pytanie zadane jest następnej osobie, która zachowała drugą od końca liczbę kartoników. Jeżeli zaś odpowie prawidłowo, wyznacza osobę, która otrzyma kolejne pytanie. Zwycięzcą zostaje uczestnik, który jako jedyny nie utracił wszystkich kartoników.
W listopadowym finale konkursu udział biorą trzy osoby, które zajęły trzy pierwsze miejsca, czyli te, które uczestniczyły w rundzie drugiej (z uwzględnieniem informacji zawartej w punkcie: terminy oraz zasady uczestnictwa w konkursie).
Koordynator konkursu
Zarząd Akcji Katolickiej Diecezji Zielonogórsko-Gorzowskiej w sprawach organizacyjnych reprezntuje koordynator konkursu dr Marek Kuczyński.
Kontakt: dr Marek Kuczyński, tel. 603 67 27 49 (tylko w godzinach popołudniowych), e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..
Informację o konkursie zamieszczono na stronie: www.zg.ak.org.pl.