Regulamin Ojczyzno Ma 2014
- Szczegóły
- Utworzono: środa, 19 marzec 2014 19:59
- ADMIN
Konkurs wiedzy o Ojczyźnie, Kościele i Regionie
,,Ojczyzno Ma”
Maj - Listopad 2014
Akcja Katolicka Diecezji Zielonogórsko-Gorzowskiej
Wstęp
W dzisiejszych czasach bardziej niż kiedykolwiek widoczna jest potrzeba podejmowania inicjatyw uczących młode pokolenie tego, czym jest patriotyzm i na jakich opiera się wartościach. Propagowania domaga się też chrześcijański system wartości, któremu coraz trudniej zmagać się o miejsce w przestrzeni publicznej. To, na ile przyszła rzeczywistość będzie osadzona w wartościach patriotycznych i chrześcijańskich, zależeć będzie od tego, jakie będą elity Rzeczpospolitej. To zaś z kolei zależeć będzie od tego, co zrobimy dzisiaj, aby zakorzenić dzisiejszą, ambitną młodzież w tych wartościach.
Aby krzewić treści religijno-patriotyczne wśród młodego pokolenia, Diecezjalny Instytut Akcji Katolickiej po raz kolejny organizuje Konkurs ,,Ojczyzno Ma”. Zapraszamy uczniów klas gimnazjalnych do udziału w konkursie wiedzy o Ojczyźnie, Kościele i Regionie. Konkurs składa się z dwóch etapów: I - parafialno-szkolnego (maj i czerwiec 2014) oraz II - diecezjalno-wojewódzkiego (listopad 2014). W trakcie I etapu Parafialne Oddziały AK oraz inne środowiska przystępujące do udziału w inicjatywie, np. katecheci ze szkół, przeprowadzają Konkurs w porozumieniu z Komisją Konkursową powołaną przez Zarząd Diecezjalnego Instytutu Akcji Katolickiej. W I etapie uczestniczy od kilku do kilkunastu uczestników. W II etapie uczestniczą laureaci I etapu Konkursu.
Zakres tematyczny
Uczestnicy Konkursu przygotowują się z zakresu historii Polski, religii oraz realioznawstwa polskiego (np. geografii i administracji). Zakres tematyczny odnosi się do poziomu programu Ministerstwa Edukacji Narodowej dla gimnazjum. Dodatkowo, pytania z obszaru ,,religia” zawierać będą ogólne kwestie odnoszące się do historii i organizacji Kościoła w Polsce i w regionie. Poziom trudności pytań w II etapie będzie wyższy od poziomu pytań z I etapu i w zależności od uznania członków Komisji Konkursowej, może nieznacznie wybiegać poza zakres tematyczny programu MEN.
Terminy oraz zasady uczestnictwa w konkursie
Parafialne Oddziały Akcji Katolickiej oraz inne środowiska pragnące przyłączyć się do inicjatywy, informują kapłanów, katechetów, nauczycieli, rodziców i opiekunów z terenu objętego swoją działalnością o Konkursie do połowy kwietnia 2014 r., przekazując im do wiadomości niniejszą informację. Parafialny Oddział AK lub miejscowy kapłan albo szkoła wyznacza pełnomocnika parafialnego do przeprowadzenia I etapu Konkursu w swojej miejscowości.
Kapłani, katecheci, nauczyciele lub rodzice przekazują pełnomocnikowi parafialnemu informacje na temat uczestników: Imię i nazwisko, zgodę rodzica lub opiekuna na udział ucznia w konkursie, tel. komórkowy do rodzica oraz adres e-mail.
Pełnomocnik parafialny lub szkolny informuje rodziców lub opiekunów o terminie i miejscu I etapu Konkursu, który powinien odbyć się w maju lub czerwcu 2014 r. Pełnomocnik otrzymuje zestaw pytań od koordynatora Konkursu oraz formularz protokołu i jest on odpowiedzialny za:
- przeprowadzenie Konkursu w swojej parafii/szkole,
- sporządzenie protokołu z Konkursu,
- przekazanie do koordynatora Konkursu protokołu z informacją o osobach, które uzyskały trzy pierwsze miejsca, wraz z ich adresami, adresami szkół oraz danymi i numerami kontaktowymi rodziców/opiekunów.
Na przełomie września/października 2014 r. finaliści (jeden lub trzech z parafii, w zależności od liczby biorących udział w Konkursie) otrzymują od koordynatora Konkursu informację o dacie i miejscu II etapu. Finał odbędzie się w pierwszej połowie listopada 2014 r., jako element obchodów Święta Odzyskania Niepodległości 11 listopada.
Przebieg I i II etapu Konkursu
Uczestnicy (od 8 do 12 osób) zajmują wylosowane miejsca i otrzymują po trzy kartoniki. Prowadzący Konkurs zadaje pytania uczestnikom w kolejności wg zajmowanych miejsc. Na podanie odpowiedzi odpowiadający ma 10 sekund. Jest możliwość powtórzenia pytania uczestnikowi Konkursu. Jeżeli uczestnik nie udzieli poprawnej odpowiedzi, traci jeden kartonik. Osoba, która straci trzy kartoniki, nie bierze już udziału w Konkursie, lecz pozostaje na miejscu.
Kiedy w Konkursie pozostanie trzech najlepszych uczestników, pozostali dołączają do publiczności, a finaliści ponownie otrzymują po trzy kartoniki. Tym razem uczestnicy wyznaczają, kto ma otrzymać następne pytanie. Pierwsze pytanie zadane jest osobie, która w pierwszej turze zachowała najmniej kartoników. Jeżeli więcej niż jedna osoba zachowało identyczną liczbę kartoników, losuje się uczestnika, który odpowie na pierwsze pytanie. Jeżeli udzieli odpowiedzi nieprawidłowej, traci kartonik, a kolejne pytanie zadane jest następnej osobie, która zachowała drugą od końca liczbę kartoników. Jeżeli zaś odpowie prawidłowo, wyznacza osobę, która otrzyma kolejne pytanie. Zwycięzcą zostaje uczestnik, który jako jedyny nie utracił wszystkich kartoników.
Koordynator konkursu
Zarząd Diecezjalnego Instytutu Akcji Katolickiej Diecezji Zielonogórsko-Gorzowskiej, w sprawach organizacyjnych, reprezntuje koordynator Konkursu dr Marek Kuczyński, tel. 603 672 749 (tylko w godzinach popołudniowych), e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.